Grups unitaris

Durant el segon cicle d’educació infantil (P3, P4 i P5) els infants s’organitzen de dues maneres al llarg del dia. 

Al matí està organitzat per 4 grups de nens i nenes de diferents edats (3, 4 i 5 anys). En total a cada classe hi ha 18/19 infants. Aquesta disminució de ràtio permet la possibilitat d’atendre millor les necessitats de tots els infants i poder fer un acompanyament al grup de P3 en un ambient més relaxat. Fins i tot els infants que gaudeixen del temps de migdia a l’escola també es segueix aquesta organització, tot gaudint d’un moment de dinar en un entorn tranquil. 

A les tardes estan agrupats per grups d’edat (P3, P4 i P5). 

Aquesta organització incorporada des del curs 2003-2004, ofereix als infants diversitat de situacions per desenvolupar les següents capacitats: 

  • Autoregulació: procurant deixar espais per decidir, saber esperar, conèixer els propis sentiments i cultivar una bona autoestima.
  • Socialització: procurant crear un clima de vinculació afectiva entre totes les persones del centre – grans i petits-, sentir-se part activa de la comunitat i dotant de recursos i llenguatges variats, per tal de poder comunicar-se i expressar allò que porten dins.
  • Creació i pensament: valorant la simbolització i l’experimentació (sobretot a través del joc), la representació dels sentiments, coneixements i pensaments, la imaginació tant com el sentit de la realitat, i la presa de consciència dels propis processos, a través d’habilitats de pensament.

Els grups unitaris permeten que els infants aprenguin els uns dels altres, cadascun d’ells al llarg del parvulari tenen l’oportunitat de fer diferents rols dins del grup, és a dir ser el petit, mitjà i el gran. Així s’estableixen llaços d’amistat que faciliten sentir-se acceptats i reconeguts pels altres.

L’horari és estable, on cada dia es realitzen el mateix tipus d’activitats (Rutines i ambients). A més a més, dos dies a la setmana es treballen els projectes d’aula, un dia l’educació emocional, un dia els jocs de llengua i matemàtiques i  el llenguatge musical i l’anglès es fa un cop per setmana a càrrec dels especialistes.

Després del pati és l’estona d’ambients. Tenim 5 Ambients (experimental, artístic, lingüístic, matemàtic i simbòlic). Cada espai està dotat d’un tipus de material per afavorir les propostes. Aquestes propostes són obertes, de manera que permeten que cada infant, segons les seves necessitats, pugui fer el seu propi recorregut, i crear noves idees i preguntes.

A la tarda, els grups són de la mateixa edat i es reforcen els aprenentatges més específics de l’edat: la psicomotricitat, el llenguatge plàstic, el projecte científic, el llenguatge verbal i el llenguatge matemàtic.

L’oportunitat de canviar d’espais, de grup i de mestres de referència durant la jornada escolar prepara als infants d’educació infantil per acceptar millor els canvis i adaptar-se a l’entorn.

L’avaluació compartida entre tot l’equip de mestres del cicle fa obrir la mirada per conèixer millor les necessitats de l’infant i confiar més amb les seves capacitats.

El/la tutor/a referent, tant pels vostres fills/filles, com per a les famílies, és el/la mestre/a del grup unitari del  matí, durant els tres anys de la segona etapa d’educació infantil.

Durant tot el curs es respecta que les famílies puguin acompanyar als seus fills i filles d’educació infantil a la seva classe i acomiadar-se sense presses a l’aula. S’ofereix un marge de mitja hora per arribar les famílies de P3 i de 10 minuts per les famílies de P4 i P5. A la sortida també podran entrar a l’escola i recollir personalment els infants. Al llarg del curs es donen altres oportunitats per a que les famílies col.laborin a l’escola participant en els tallers de plàstica, explicació de contes, visites als ambients, compartint l’estona del dinar,…Així l’escola s’ofereix com un lloc de trobada per fer vincle des d’una mirada respectuosa cap a les famílies i els infants.

 

 

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s